Før betydde kreft det samme som død for meg

Før betydde kreft det samme som død for meg. Flere mennesker jeg vet om og kjenner, i det siste månedene og årene har hatt eller har kreft.. Synes flere og flere blir rammet av kreft. Å få vite at noen får kreft har man nesten ikke lyst til å tro det man hører, kreft er skummle og farlige greier som man nesten ikke kan få kontroll over.. Noen greier seg ikke, mens andre blir erklært frisk. Da jeg fikk vite at Mamma fikk kreft (akutt myelogen leukemi) falt jeg sammen i tårer.. Jeg klarte ikke helt å ta det til meg, men samtidig var det en del av meg som innsåg det. Det å sitte hjelpesløs, redd og knust over dårlige nyheten var rett og slett uvirkelig.. Jeg kjenner noen som har overlevd kreft, og vet om noen som desverre ikke greide seg. Mamma mi har kreft, min egen mor har kreft? Det som også kom til å tenke på er Regine Stokke som også hadde Akutt myelogen leukemi. Det å lese bloggen og boken hennes om kampen mot kreften, hadde aldri trodd at min mor skulle få det samme. Jeg er redd, bekymret, knust, sint og lei meg.. Man klarer ikke helt å tro det, men samtidig så vet man jo at det er sant..

 

Hun klarte å vinne over kreften i Juni 2012, men fikk desverre tilbake fall juli 2012 .. Den største gaven man kan få er at hun blir erklært frisk og forblir frisk..  Dette helvete skal hun nok en gang vinne over, igjen.. Det er utfattelig vanskelig å vite, ufattelig vanskelig og vond situasjon det vi familien, og ikke minst det mamma gjennomgår. Heldigvis er det en trygghet for oss å vite at hun er i trygge hender på sykehuset som tar godt vare henne, og som kjemper like mye som oss for å vinne over dritten. KREFT.. Kreft.. Synes det er “skummelt” ord, for man vet aldri om man vinner eller taper. K r e f t. Ta på det, føl det, smak det.. Si det høyt for deg selv. Hvis jeg sier det ofte nok, kanskje jeg greier å slutte å forbinde det med ordet død? 

 

Jeg vil med et tungt hjerte skrive at mamma tapte kampen mot kreften, og sovnet fredfullt inn 23 April 2013. Jeg er tom for ord, sorgen er stor og det er fremdeles uvirkelig at hun er borte.

Posts created 395

12 thoughts on “Før betydde kreft det samme som død for meg

  1. Karina Larsen: Vi fikk utrolig mye håp gjennom tunge tiden. Hun ble ærklært frisk, så fikk hun tilbakefall 1mnd etterpå. Hunn måtte da gjennom beinmargstransplatasjon som søstra til mamma (tanta mi) var mammas donor. Det var da det gjaldt at mamma holdt seg frisk og forble frisk. Det ble bare bedre og bedre med tiden. Siste beinmargsprøven hun tok var i Mars i år og prøven viste at hun var fremdeles kreft fri. Kort tid etter, maks 1 uke hadde plutselig kreften spredd seg og alt ble snudd på hodet vårt nok en gang.

    Kreft er forferdelige greier… Skjønner det, det er vanskelig å vite ka en ska si i en sånn situasjon, men jeg setter pris på alt, om det er bare et hjerte eller klem folk kommer med. Så tusen takk <3

  2. Kondolerer masse… Selv rakk jeg aldri å møte tanten min. Hun kjempet lenge imot kreften, men ble veldig dårlig etter beinmargstransplatasjon. Døden hentet henne en måned før jeg ble født, derfor har jeg fått navnet mitt etter henne.

  3. dette er trist og vanskelig å forstå at det finnes kreft og at den kan være vond for hele familien.
    du får ha en fin dag videre og prøv kos deg i tunge stunder.
    kondolerer så mye.

  4. Kondolerer så mye.
    Selv mistet jeg tanten min. I morgen er det ett år siden. Hun hadde kreft i livmoren, og ble friskmeldt i ett år før hun fikk et tilbakeslag. Det viste seg at kreften hadde spredt seg i spyttkjertelen. Da denne nyheten kom i julen 2011, etter at hun var innlagt igjen etter et anfall, forstod vi raskt at 2012 koms til å bli det siste året vi fikk med henne.
    Det var utrolig trist og tungt, og ikke minst uvirkelig. I sju år kjempet hun med støtte fra familie og venner, men likevel var det ikke nok. Lengselen er fortsatt stor, og du skal vite at jeg tenker på deg og at jeg håper at det går bra med deg, selv om jeg forstår det er tungt. Ta en dag om gangen og bruk tiden til hjelp <3
    Tilslutt vil jeg si at det er fantastisk og beundringsverdig av deg, at du deler dette med oss. Du er veldig sterk, og det smerter meg veldig å høre at ting ble snudd på hodet så fort og så brått, men du skal vite at du ikke er alene og at jeg sender en god klem til deg og dine kjære som også ble rammet <3

  5. Lene Charlotte Pedersen: Uff, så trist 🙁 Det er helt forferdelig, det er så urettferdig! Kondolerer til deg også. Håper det går bra med deg og dine <3

    Tusen takk for gode ord <3 Det setter jeg stor pris på:)

    Klem<3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top