Jeg kjørte i påvirket rus.

 //Bildet hentet fra google

 

Etter å ha vært ute å kost meg sammen med noen venner ute på byen, ble det mye drikke innabords. Da det var på tide å dra fra uteplassen å finne en taxi, og dra hjem. Det var en fuktig og kald natt, og taxikøen var overfylt med fest folk som skulle hjem eller videre på nach. Det frister lite å stille seg i den lange køen og stå å vente på taxi som kunne ta godt en halvtime eller mer før det ble min tur. Jeg trykte på mobilen min og sjekket facebook, og der kom jeg over en statusoppdatering  som en venn har publisert. Det var informasjon om at politiet oppholdt seg på en annen plass enn det jeg var pga festbråk et stykke unna. Istedet for å stå i en evigheter i en taxi kø tok jeg bilen og kjørte hjem. Jeg visste at jeg ikke kom til å bli tatt da jeg vet at politiet oppholdt seg på en annen plass, og fram til da hadde jeg rukket å kommet meg hjem. Bilturen hjem gikk bra, og jeg ble ikke tatt pga opplysningen på facebook.

 

En ny start på helg har kommet, det ble en runde på byen sammen med venner. Det ble mye dansing, og drikke innabords. Vi shottet og hadde det kjempe trivelig. Da det var på tide å ta turen hjem, slo det meg at jeg kunne like så greit kjøre da jeg ikke ble tatt sist. Jeg sjekket facebook og eventulet facebook grupper om kontroll eller hvor politiet befant seg. Og denne gangen befant de seg også på en helt annen plass. Da var det trygt fram å kjøre hjem uten å bli tatt. Jeg følte meg fin i formen, ikke drita eller noe, jeg følte jeg hadde kontroll. Jeg kjørte hjem og denne gangen gikk ikke turen som planlagt. Jeg hadde overhodet ikke kontroll, jeg krasjet med en annen bil. Jeg var jo ikke drita, hvordan kunne jeg ikke ha kontroll? jeg sprang bort til bilen jeg hadde krasjet, det føltes som det tok evigheter før jeg nådde frem til bilen. Det satt tre personer i bilen. Jeg ringte ambulansen, og de kom fikk jeg vite at sjåføren var hardt skadet, damen som satt i pasasjer setet var mindre skadet, og sønnen deres som satt i baksetet hadde omkommet. Jeg måtte ta blodprøve, og da det viste seg at jeg hadde kjørt i alkohol påvirket tilstand, så kan dere tro hvordan resten gikk. Hadde jeg ikke satt meg i bilen å kjørt hjem, hadde ikke gutten omkommet. Han hadde vært i live, hadde det ikke vært for at jeg kjørte i fylla. Resten av mitt liv må jeg leve med skyldfølelsen over å ha tatt livet til noen pga fyllekjøring.

 

 En dag jeg skulle ut for å kjøre, er det en vanlig rutine å sjekke facebook etter oppdatering. Jo, der tikket det inn flere statuser om politikontroll. Jeg orket ikke å bruke bilbelte fordi den bare er i veien. Og dessuten skulle jeg bare ta en kjapp kjøretur. Og når jeg selvfølgelig vet hvor det er kontroll, kjører jeg en annen vei. Om jeg hadde drukket, eller tatt narkotika og hadde kjørt bil, og blitt informert om kontroller, så blir man ikke tatt. Blir man ikke tatt, får man ikke lærepenge.

 

Først og fremst vil jeg si : Jeg har aldri kjørt i påvirket rus. Jeg vil med dette innlegget å åpne opp øynene til folk. Det er så “lett” å ha den tankegangen når man er full, at veien hjem går fortere om man kjører selv, og i tillegg så sparer man taxi penger. Og det beste av alt – man ikke blir tatt på grunn av folk oppdaterer facebook hvor politi har kontroll, eller hvor de befinner seg. Derfor er dette budskapet veldig viktig. Og disse innleggene over her var bare et eksempel på hva som faktisk kan skje deg om du velger å sette deg i bilen i denne tilstanden. Disse hendelsene jeg har nevnt over er bare tatt ut i fra min egen tankegang på hva som faktisk kan skje om en person velger denne veien.

 

 Vi alle, eller kanskje de fleste av oss har vel oppdatert facebooken sin om når og hvor det er kontroll for å advare/tipse sine fb-venner? Jeg må ærlig innrømme at jeg har gjort det, helt til jeg innså hvor utrolig dumt det er. Hva bidrar man med å være medlem i grupper på facebook om kontroller? Hva er det man egentlig gjør når man “advarer” venner, familie, kolleger, eller sine 500 bekjente på facebook om politikontroller? Hvis du tenker, i dag gidder jeg ikke å kjøre med bilbelte, javel, kjempe trist for deg. Vil du som sjåfør risikere å miste livet ditt på grunn av at du en dag ikke orker å kjøre med bilbelte? Eller vil du som sjåfør kjøre i ruset tilstand å risikere at du kjører ned noen? eller du krasjer med en annen bil? eller at du blir skyldig over å ha drept noen i trafikken på grunn av at du bestemte deg for å kjøre en annen vei, for ikke å bli tatt i kontroll?

 

For å skape en tryggere trafikk uten ruskjørere, eller for de som kjører fort. Tenk om dette hadde vært deg i innleggene over her. Vil du som sjåfør kjøre i ruset tilstand og ta sjansen på at det kan gå bra, eller i værstefall at det er du som sitter der å har kjørt ned noen, eller havnet i bilulykke hvor den personen du har krasjet med omkommer? Tenk på dette før du setter deg inn i bilen å kjører fort eller i rustilstand. 


//Bildet er hentet i fra google.

 

Dette bildet sier mer enn 1000 ord. Dette er tatt ifra en bilulykke. Tenk hvis dette var deg fordi du kjørte for fort. Tenk hvis dette var deg fordi du kjørte i påvirket rus. Alt er mulig, alt kan skje. Kjør fint, og ikke kjør i rus. Tenk deg om.

 

Det er kjipt å bli tatt, men politiet gjør ikke dette for pengene (for de ser de ikke noe til) eller for å være ute etter noen, de gjør det faktisk for deg!

 

Posts created 395

8 thoughts on “Jeg kjørte i påvirket rus.

  1. Christine: Tusen takk. Ble litt nervøs av å poste dette, pga overskriften og innlegget jeg skrev som om det var jeg som hadde kjørt i påvirket rus.

    Men det var for å få fram en viktig sak. 🙂

  2. fantastisk flott blogg, skikkelig inspirende man får av å lese denne flinke bloggeren. Ønsker deg en knallbra dag videre, btw så er du velding pen, WOOOW <3 keep up the good work.

  3. Kristin Rollstad: Håper jeg fikk frem et viktig budskap og en tankevekker hos folk.

    Ha en fin kveld videre:) Klem til deg

  4. Fint budskap. “Påvirket rus” er smør på flesk. Du har kjørt i “ruspåvirket tilstand”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top