Tyrefekting

 

Er det noe jeg virkelig ikke kan fordra, så er det tyrefekting. Jeg fatter ikke hvorfor det er lov! Jeg kan kort forklare hva det dreier seg om.

Tyrefekting er en kamp mellom tyr og menneske(r). Kampen foregår på en lukket arena med publikum kringsatt på en tribune. Kampen mot tyren bærer preg av rituelle handlinger og mønstre. Den ender som regel med at tyren dør, men det er også på mange eksempler på at tyrefektere har blitt enten lemlestet for livet eller drept. Sverdet stikkes ideelt sett direkte i hjertet på dyret som så dør. Om så det ikke skjer, blir tyren tirret til å bevege seg mot venstre og høyre slik at sverdet ved hjelp av oksens bevegelser skjærer opp lunger, hjerte og andre indre organer, til dyret dør av skadene. Personlig synes jeg ikke noe spesielt synd på tyrefekterne om de blir lamlestet for livet eller drept av tyren. Selvfølgelig er det jo synd at det går så langt at et menneske blir drept, men hva forventer de når de stikker sverd i oksen og den skal prøve å forsvare seg? De synes jo denne sporten er gøy, så da må de betale prisen for å drive på med en slik sport? Oksen går jo i forsvar, og forsvarer seg selv. Vi mennesker går jo i forsvar, samme gjør dyrene også! Synes det er en grusom sport å torturere tusenvis av okser til døde hvert år. 



Sorry, syns ikke synd på deg! Javisst ser det der vondt ut, og det håper jeg også det gjør, kjære Mr.tyrefekter.

 

Hva mener dere om tyrefekting?

 

 

 

 

Posts created 395

4 thoughts on “Tyrefekting

  1. Tyrefekting er en dum sport som plager oksen som ikke kan forsvare seg, men de prøver og som oftest så mister de livet når de ikke greier å forsvare seg.
    Og det går ikke an å ha det gøy bekostning av oksen for oksen skal leve fritt og ikke plages sånn som dette for dette er ikke gøy dette er plageri så derfor ser jeg ikke på dette for det er for grusomt å se på og vondt er det også når jeg ser oksen lider sånn som dette.

  2. Ane Benedicte: Fatter ikke jeg nei. Får vondt bare jeg ser bilder. Også fatter jeg heller ikke hva som får folk til å stikke sverd i dyret bare for sportens skyld

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top