En sterk tekst som får deg til å tenke

 

Hei skjønninger ♥ Tenkte å dele en tekst med dere, en sterk tekst som får de fleste til å tenke – håper jeg. Jeg har hatt to kaniner og aldri i verden har de levd innestengt i kaninbur. Her har de fått bodd fritt på vaskerommet hvor de fikk en plass å gjemme seg, hoppe og springe. Buret ble brukt til å gå på do i, spise og slappe av etter som hva de selv ville. Å se kaniner bo innestengt i et bur er et trist syn, og heller er det ikke sundt for kaninen! Så tenk dere godt om før dere skaffer dere kanin, generelt sett dyr.

 

En sterk tekst som får deg til å tenke :

Jeg sitter i buret og vet godt så vel, at atter en dag går på ny mot en kveld. Jeg ser ut av buret år etter år, kun mat, stell og drikke er alt jeg får. Den tid er forbi da barn holdt meg tet. Det er lenge siden de gikk både lei og trett. Jeg hørte foreldre som mase og sa : du lovet å stelle dyret vi deg ga. Alikevel sitter jeg her og sturer. Jeg har så inderlig lyst på grønne turer. Kjenne smaken og lukten av gress og av jord. Men det er det slutt på nå som jeg har blitt stor. Jeg glemmer aldri den gode tiden som var. Da jeg lekte ute, fikk masse kos og var så glad. Met ett så var det hele over. Hva er livet mitt nå, her jeg bare spiser og sover?

 

Jeg har sett samme landskap, hver eneste bit av den. Studert årstider, sommer, vår, høst og vinteren. Jeg har sett meg lei og trøtt. Jeg vil ut av dette buret som jeg sitter i støtt. Er dette det livet dere vil jeg skal ha? Tror dere virkelig dette livet gjør meg glad? Men en dag vil hjertet slutte å sl. taktfast som det har gjort år etter år. Frem til da vil jeg håpe og tro og be, om at de som hentet meg atter vil se. Hvilken fantastisk skapning jeg er i det? År etter år går av sted. 

 

Til minne om alle de dyrene som dør uten å få et optimalt liv.

 

 

Hva synes dere om teksta?

Og hva mener dere om at kanin(er) lever livet sitt innestengt i et bur dag ut og dag inn?

Posts created 395

11 thoughts on “En sterk tekst som får deg til å tenke

  1. Herregud for en trrist, men sann tekst. Flott at du setter fokus på dette, men hva mener du er et optimalt liv for en kanin?=)

  2. kriss91: Jeg mener at en kanin ikke skal bo innestengt i et bur 24/7 til siste slutt. De skal leve et godt kanin liv ved å ha friheten til å hoppe, sprette, springe og gjemme seg. Ha friheten til å leve uten å være innestengt i et bur, få muligheten til å gå inn og ut av buret slik den vil, slik gjelder det både inne og ute… Og ikke minst få mye omsorg og kjærlighet. 🙂

  3. Jeg har lyst på kanin, men det har aldri blitt noe av, fordi jeg aldri har bodd slik at jeg kan ha dem så mye fritt som overhode mulig. Det får bare vente til en dag jeg bor et sted det passer seg.
    Men hund har jeg, selv om jeg bor i leilighet, uten mulighet for å ha de ute i en hage- derfor må jeg gå flere turer om dagen, og vi bryter båndtvangen minst én gang om dagen, hver eneste dag den gjelder, slik at de får løpt fritt og utfoldet seg skikkelig 🙂

  4. God kveld!!!!!!!! Alt bra? Jeg må bare starte med en ting at denna blogggen er den kuleste blogggen på hela denne siden, det er jeg helt sikker på! Jeg vil bare si unnskyld for at jeg ikke har kommentert tidligere men noen ganger så er jeg berre littegrann søvnig så ender man opp med å la være. Fordi det er kjempe mange frekke som lager kommentarer. Jeg har selv opplevd uhøflige kommenterer da jeg hadde blog. Det var utrolig ubehagelig. Jeg håper dypt at du ike får noen slemme kommentarer og at du får mange flere hyggelige kommenterer. Fordi jeg ikke lenger har blogg tykjet jeg at jeg bare skulle poste ein link til en konk som jeg nettopp har meldt meg påsignert opp påblitt med pådeltatt på. Premmien er et gavekort. Jeg håper veldig at jeg vinnner, men hell så ønsker jeg at du skal! Det hadde vært gøy om du ble med!

  5. Jeg er helt enig,jeg har sett både folk jeg ikke kjenner og venner av meg som har hatt kaniner som sitter i småe bur. Min kanin døde for en måned siden av nyresvikt dessverre…men hun hadde et godt liv,hun hadde en stor gård utenfor og ei lekestue som hun hadde tilgang til med et isporhus som hun sov i om vinteren. Men det jeg legger mest merke til er kanine på dyrebutikkene…😔 De har det ikke bra i det hele tatt de sitter i småe bur hele dagen +at det er varmt der!

  6. Kristin: Uff så trist å høre 🙁 Vet hvor trist det er å miste kjæledyret sitt:/ men du får trøste deg med at hun levde et godt kanin liv, og det høres ut som hun hadde det fint hos deg 🙂

    Jeg er enig. Jeg synes de skulle ha hatt et annet bur, bedre og større plass i bur og et rom som ikke blir for varmt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top