Dyr i sirkus? Tvunget til å underholde.

De fleste av dere vet hva sirkus går ut på og hva som ligger bak – trening med vold og tvang. Disse dyrene som Elefanter, Løver, Tiger, Bjørner ++ som lever ut i det fri blir utnyttet for underholdningen. De tvinges til å leve i trange bur og omgivelser. De holdes lenket fast eller bor i trange innhenginger. De blir pisket og slått. Jeg har valgt å ikke støtte sirkuset ved å dra dit å se på det, har jeg heller valgt å la være å bruke pengene mine på å se på en underholdning der dyrene blir misshandlet. Sirkus er et meningsløst opplegg..

 


Kjenner virkelig at jeg blir provosert når jeg ser denne filmen.. Det å se at de står å slår og pisker på dyrene er kvalmt og trist å se på. Så store elefantene er, og for ikke å snakke om tigere og løver som kan gå til angrep, fatter ikke at de ikke gjøre noe. Men det viser bare hvor stor makt vi mennesker egentlig har.

Noah – for dyrs rettigheter i samarbeid med Animal defenders international (ADI) har filmet og fotografert forhold for dyr i norske og internasjonale sirkus. Dette resulterte i filmen « Tvunget til å underholde » Her avsløres den globale sirkusindustriens skyggesider: Milelange dyretransporter, timesvis med fastlenking og innesperring, meningsløse kunster og trening med vold og tvang.

Poenget med dette budskapet er at folk ikke burde støtte sirkus i det hele tatt. Hadde de ikke drevet med vold og misshandling mot dyr hadde det vært en helt annen sak, selv om jeg ikke synes at slike dyr hører hjemme på et sirkus! Jo mer folk som kommer å ser på, jo mer holder de på.. Se filmen og se på bildene, synes dere NÅ at det er verdt å bruke pengene på dette ?? Jeg greier ikke alle sirkusene under en kam, men nå er det snakk om disse sirkusene som holder på med vold og misshandling mot dyrene.

 

Hva mener dere?


Posts created 395

13 thoughts on “Dyr i sirkus? Tvunget til å underholde.

  1. Stakkars dyr!! Jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan gjøre noe så grusom mot dyr,som ikke har gjort de noe! Jeg sitter her og griner av se på det. Tragisk! Det skulle vært forbudt, hvorfor gjør ikke folk noe?? 😪😳😭

  2. Stakkars dyr,dette er jo helt forferdelig!! Jeg skjønner bare ikke hvordan dyrepasserene har hjerte til å gjøre sånne ting. Jeg sitter her og griner etter at jeg har sett den filmen,det er jo helt tragisk! Hvorfor gjør ikke folk noe med det?

  3. Dette er virkelig en sak jeg brenner for, dyr i sirkus er helt forferdelig! Mennesker er så egoistiske som tvinger dyr til å underholde seg. Folk er alt for snare til å ta med barna sine på sirkus og la seg underholde, uten å tenke over at disse dyrene har det vondt og at de blir utsatt for vold og lidelse. Det er så trist!

  4. jeg mener at dyr bør leve fritt og være lykkelig og det er ikke noe underholdning å se dyr som er trist og de fortjener å gå fritt.
    stakkars dyr som blir mishandlet på sirkus og de som gjør det fortjener ikke å drive sirkus.
    dessverre så finnes det folk som ikke forstår seg på dyr og tenker kun på penger.
    blir kvalm av sånne folk som ikke tenker på dyrenes beste og tenker kun på penger.
    la dyrene leve fritt sier jeg og la de være lykkelig.

  5. Kristin: Ble skikkelig forbanna og lei meg når jeg såg videoen.. Enig, det skulle ha vært forbudt, og jeg håper virkelig at det skjer noe snart.

  6. Charlotte: Jeg er helt enig med deg.. Leser på facebook der folk har tatt med seg barna sine på sirkus og tenker, at de vil sier jeg bare. Jeg hadde ikke kommet til å dratt på sirkus og støtter dette. Det finnes sikkert (ikke vet jeg) sirkus der de ikke misshandler dyrene, MEN Løver, tiger, elefanter ++ hører jo ikke hjemme i et sånt sirkus uansett..Synes det er trist å se på! Stakkars dyr

  7. christian: Enig med deg Christian.. Slike dyr hører ikke hjemme på et sirkus, de er ikke født til verden for å underholde oss mennesker på et sirkus. Synes så synd på dyrene..

  8. endelig noen som bryr seg! dette her er ikke bra! jeg er 13 men jeg gir alike vel 400 kr til noa i månden<3 kan du skrive et innlegg om pelsdyropptretter

  9. endelig noen som bryr seg! dette er helt foferdelig! stakkar! de har da ikke gjort noe galt! jeg er bare 13 men gir 400 kr i månden til noah. fortsett og skrive om dette og dette vil kanskje bli bedre!

  10. nelly: Kjempe bra <3 Selv skulle jeg ha gjort det samme, men jeg er så usikker på rundt det med å gi penger til "støtt dyrene" "bli fadder" osv pga at tenk om pengene eller en del av det vi gir går til noe annet?:/ Har hørt så mye rart om at de som styrer dette får/tar over halvparten av det vi gir og det som blir igjen går til dyrene. Hvis dette bare er en teori, jammen skal jeg støtt dyrene, også å bli fadder 🙂

    Pelsdyroppdrett kan jeg skrive om vet du 🙂 Det kommer et innlegg om det i dag 🙂 Så titt innom bloggen min i løpet av dagen 🙂

  11. nelly: Håper det blir gjort noe snart… Sist jeg “dro” på sirkus, var kun for å være utenfor teltet for å sjekke dyrene. Jeg og to venninner ble bekymret og skeptisk av at en elefant hadd et bittelite område der den var bundet fast, og stod å gynget som om den var neddopet.. Stakkar. Hadde virkelig lyst til å slippe den fri der den hører hjemme. Sånne dyr hører jo ikke til på sirkus i det hele tatt!

  12. Camilla: De som kun tenker på penger og ikke eiger følelser.. Desverre finnes det folk som må absolutt tvinge dyr til å underholde

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top